Vyhledej
Jaroměřsko > Doprava > cyklodoprava

Centrum města cyklisti nově projedou po vyznačených cyklotrasách

Redakce, šéfredaktor / 6.11.2015, Dvůr Králové nad Labem
Město se rozhodlo vyslyšet občany a zlepšit podmínky pro pohyb cyklistů ve městě. Jedním z prvních opatření bylo vyznačení piktogramového koridoru v Havlíčkově ulici. Nyní se realizovala další část projektu, a to zprůchodnění centra města pro cyklisty.

V loňském roce byla dokončena Studie řešení cyklistické dopravy ve Dvoře Králové nad Labem, kterou zpracoval Zbyněk Sperat, člen týmu Národního cyklokoordinátora. „Analytická část studie řešila sčítání cyklistické dopravy jak ve všední dny, tak o víkendech se zohledněním turistické cyklodopravy. Zmapovala tak pohyby cyklistů v jednotlivých ulicích a lokalitách,“ uvedl Jan Sedláček, vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství na MěÚ Dvůr Králové nad Labem.
Jedním z prvních opatření, které se v souvislosti se zpracováním studie provedlo, bylo vyznačení piktogramového koridoru pro cyklisty v Havlíčkově ulici.

Nyní se realizovala další část projektu, a to zprůchodnění centra města pro cyklisty. „Již na přelomu října a listopadu se změnilo svislé dopravní značení v Revoluční ulici a na náměstí T. G. Masaryka, čímž se zlegalizoval pohyb cyklistů v pěší zóně,“ sdělil Jan Sedláček a pokračoval: „Co se týká ulice Palackého a náměstí Republiky, dopravní policie požadovala zvýraznění pruhu pro cyklisty, protože se jedná o místa, kde se pohybuje velké množství vozidel, a je třeba, aby cyklisté měli jasně vyznačený jízdní koridor a minimalizovalo se riziko jejich střetu s vozidly.“

Červený cyklopruh vedoucí z ulice Palackého na náměstí Republiky však rozpoutal mezi občany diskuzi, a to především na sociálních sítích. Barva ale nebyla zvolena náhodně. „Jedná se o dopravní opatření, na něž se vážou příslušné normy a technické parametry. Červená barva je v tomto případě k označení cyklopruhů naprosto standardní. Možnosti značení jsou buď celoplošně, jak jsme k tomu přistoupili my, nebo částečně za použití dalších log, kdy se obrazec opakuje například po deseti metrech. V Palackého ulici jsme přistoupili na kompromis mezi tím, co povolují normy, co odsouhlasila dopravní policie a co dovoluje šířkové uspořádání ulice,“ vysvětlil Jan Sedláček.

Značení cyklopruhů a cyklostezek má svá pravidla. Klasická cyklostezka má normovanou šířku dle předpokládaného počtu cyklistů a dále je potřeba započítat bezpečnostní odstupy od pevných překážek a parkujících vozidel. To však na všech místech ve městě realizovat nelze. Tam, kde je to možné, se upřednostňuje značení plnohodnotných cyklopruhů. Kde to šířka neumožňuje, jako například v Palackého ulici nebo v Havlíčkově ulici, je zde piktogramový koridor, který má menší šířkové nároky a upozorňuje řidiče na pohyb cyklistů.

Kvůli vyznačení cyklopruhu v centru města ubyla v součtu 4 parkovací místa. „Pokud chceme zlepšit pohyb cyklistů po městě, musíme s tím počítat. Abychom ale minimalizovali úbytek parkovacích míst, v Palackého ulici, kde to bylo šířkově možné, se zřídilo šikmé stání. Tím se nahradila parkovací místa naproti faře. Nicméně například parkoviště na náměstí Republiky, tedy za kostelem, není v průběhu dne stoprocentně využíváno,“ podotkl Jan Sedláček.

K žádným zásadním dopravním změnám kvůli vyznačení cyklopruhu nedojde. Při výjezdu z náměstí T. G. Masaryka se cyklista bude řídit stejným dopravním značením jako řidiči vozidel: dá přednost zleva automobilům přijíždějícím ´od brány´. Z druhé strany je červený pruh pro cyklisty ukončen dopravní značkou ´Dej přednost v jízdě´. V celé oblasti je navíc zóna s omezenou rychlostí 30 km/hod. a kromě zásobování je do prostoru této zóny zakázán vjezd vozidlům do 3,5 tuny. „Při zpracování projektu jsme požadovali zajištění průjezdu autobusů MHD, které mají zastávku u kostela. Projektant toto prověřil pomocí vlečných křivek a nezaznamenal žádný problém s průjezdem Palackého ulice. V ní ještě postupně přibydou ochranné prvky, které zamezí vozidlům, aby svévolně najížděla do dráhy cyklistům a zkracovala si cestu. Pokud se během provozu objeví možná kolizní místa, prověříme, z jakého důvodu tomu tak je, a budeme pracovat na jejich odstranění,“ dodal Jan Sedláček.

Na nákres dopravního značení projektu Zprůchodnění centra města pro cyklisty v obou směrech se můžete podívat ikona souboru zde.

Miroslava Kameníková,
tisková mluvčí

Související články
Labská stezka z Hradce Králové na Kuks přilákala loni 225 tisíc návštěvníků
Do práce bez auta - máme na Královédvorsku cyklozaměstnavatele roku?
Na rozvoj dálkových cyklotras chce kraj letos vyčlenit 15 milionů korun
Kudy povede plánovaná Labská stezka kolem přehrady? Koordinátor projektu, pan Tuzar, odpovídal na naše otázky
Mezi Libotovem a Dvorem Králové našli zraněnou cyklistku mimo silnici, hledají se svědci
Vaše komentáře

Přečteno 423x