Více než půl roku byla letos uzavřená důležitá spojnice v regionu: úsek silnici II/325 z Debrného na Vestřev (km 33,251 - 35,757). Jedná se o důležitou spojnici Královédvorska s obcemi na Trutnovsku - Vrchlabí - Hostinné - Trutnov.
FOTOGALERIE - Rekonstrukce silnice Debrné - Vestřev
Tento úsek je označován jako 6. etapa dlouhodobého projektu opravy
silnice II/325 Chlum - Velký Vřešťov - Mostek. Letos se opravoval v regionu ještě další úsek této silnice -
v Dolní Brusnici.
Původně měly být stavební práce hotové do konce října 2023, byly však prodlouženy
do 12. listopadu 2023. Uzavírka byla v letošní roce platná
od 17. dubna 2023.
Viditelné proměny silnice
K rekonstrukci stávající silnice II/325 na Trutnovsku došlo v úseku od křižovatky se silnicí II/299 (místní část Debrné u Mostku), po křižovatku se silnicí I/16 v obci Dolní Olešnice (místní části Vestřev)
Několik let byl kvůli na jednom úseku silnice zjednosměrněný průjezd kvůli nedostatečným šířkovým parametrům a únosnosti mostu ev. č. 325-015. Součástí rekonstrukce se tak stala výstavba nového mostu ev.č. 325-015 a zároveň i dvou nově navržených opěrných zdí podél toku řeky Labe.
Projektové a stavební práce respektovaly dvoupruhové uspořádání a silnice byla vylepšena - rozšířena ve směrových obloucích.
V rámci rekonstrukce komunikace došlo k rekonstrukci propustků a odvodnění, doplnění a modernizaci svislého a vodorovného dopravního značení, modernizaci bezpečnostních zařízení, rekonstrukci objektů a příslušenství. Pro chodce přibyl chodník jako součást opěrné zdi a také autobusové zastávky s odpovídajícím vodorovným značením.
Celková cena rekonstrukce činí
138 543 058 Kč vč. DPH.Zadání
Stávající vozovka vykazuje viditelné poruchy (trhliny), dochází k deformaci vozovky a k postupné ztrátě životnosti asfaltové vozovky a k další degradaci vozovkových vrstev. V některých řešených úsecích silnice je navržena kompletní plná výměna vozovkových vrstev. Rovněž stávající most ev.č. 325-015 nevyhovuje jak z hlediska šířkových parametrů, tak z hlediska únosnosti, proto bylo rozhodnuto o jeho kompletní přestavbě ve stávajícím místě včetně požadovaného rozšíření. Projektová dokumentace navrhuje sanace krajnic, ke kterým dochází zejména z důvodu podemílání silničního tělesa tokem Labe nebo nevhodného podloží vozovky v krajnici vozovky. Sanace představuje výstavbu dvou nových opěrných zdí (SO252 a SO253) podél toku a výměnu nevhodného podloží v tl. 0,5m za vhodný materiál dle ČSN 736133.
V rámci stavby nevzniknou žádné nové hospodářské sjezdy. Nedojde u nich k směrovým, výškovým ani šířkovým změnám, dojde pouze k obnově stávajícího povrchu, a to pouze v místě napojení na silnici II/325. Součástí stavby je též rekonstrukce silničního odvodnění a tím zajištění jeho správné funkčnosti.
Veškeré stávající propustky (kromě konce úseku) pod silnicí II/325 budou nahrazeny novými ve stávajících místech. Nově budou propustky provedeny se šikmými čely, jinak k žádným změnám nedojde. Dále dojde k nahrazení dvou stávajících kanalizačních šachet a dvou uličních vpustí na začátku stavby.
Nově bude doplněn
propustek v km 4,970, tři horské vpusti a šest uličních vpustí. Nově budou také doplněny tři propustky pod sjezdy a to v km 5,432, km 6,284 a km 6,395. Součástí rekonstrukce odvodnění je také navrhovaná reprofilace příkopů, což znamená obnovení jejich tvaru dle ČSN 736101 (trojúhelníkový tvar) a prohloubení do takové míry, aby byl zajištěn plynulý odtok dešťových vod z komunikace.
V rámci zvýšení bezpečnosti pohybu chodců bude realizováno doplnění nástupišť autobusové zastávky Mostek, Debrné, mlýn a přístupových tras k těmto nástupištím, dále doplnění dělícího ostrůvku v místě přechodu pro chodce. Zvýšení bezpečnosti silničního provozu bude také dosaženo doplněním bezpečnostního zařízení. Jedná se zejména o doplnění silničních svodidel podél toku Labe a dále pak směrových sloupků. Trvalé svislé dopravní značení bude obnovenou pouze v rozsahu stávajícího, dojde pouze k doplnění dopravního zařízení Z3 v zatáčkách o malých poloměrech. Vodorovné dopravní značení bude provedeno nově s dělící čarou v celé délce úseku.
Kateřina Sekyrková
Zdroj: Údržba silnic KHK, úřední deska mudk.cz