Příběh firmy Daros je ukázkovou cestou od nadšeného řemeslníka až po velkou firmu s mnoha zaměstnanci a zákazníky doslova z celého kraje. Cestou, která, jak to tak bývá, rozhodně nevedla přímo k úspěchu.
FOTOGALERIE - DAROS - velký příběh královédvorského řemeslníka, který vybudoval známé stavebniny a hobby market
Jsou na ní i slepé uličky, chyby a mohutné vzepětí. I přesto se panu Rostislavu Holému podařilo vybudovat firmu, která má ambice stát se první volbou pro všechny amatérské i profesionální řemeslníky, stavaře či zahrádkáře v Podkrkonoší.
Vy si nyní ten příběh můžete přečíst a věříme, že se z vás stanou nejen zákazníci Darosu, ale i jeho fanoušci: fanoušci člověka, který to všechno postupně vybudoval svýma vlastníma rukama. A přesto dokáže konkurovat nadnárodním hobby marketům z krajských měst a velkým stavebním řetězcům.
Kdy začala firma Daros existovat?
Firmu jsme se všemi potřebnými dokumenty rozjeli v roce 2005. Letos je to tedy 15 let a proto chystáme velkolepé oslavy s unikátním tříhodinovým koncertem skupiny Vaťák! Více informací zveřejníme už za pár dní.
Já měl za to, že Daros existoval už od konce 90. let?
Tak trochu ano. Od roku 1999 jsem byl součástí sdružení fyzických osob, ale ještě se to nejmenovalo Daros. Začínali jsme tady ve Dvoře Králové, později jsme přidali obchod i v Trutnově a v Novém Bydžově. Od počátku to byly spíše vzorkovny pro nás řemeslníky. Zde si zákazník vybral materiál a my jsme mu to museli sehnat, dovézt a namontovat.
Jak jste to bez zkušeností zvládal?
Nejen bez zkušeností, ale i bez peněz, bez auta a bez adekvátního nářadí.. Ale s obrovskou chutí podnikat. Pamatuju si na svoji úplně první položenou podlahu! Tehdy jsem bydlel v Trutnově. Jel jsem autobusem do Hořic, kde na mě čekal táta se Škodou 105. Tátu jsem musel odvézt do Bříšťan, kde rodiče bydleli. Odtud jsem jel do Prahy pro objednanou podlahu. Tu jsem si odvezl na místo montáže do Dvora. Auto jsem odvezl rodičům a táta mne zase odvezl na posledního “pražáka” v 19:30 hod. v Hořicích. Druhý den brzy ráno jsem si vzal kladivo, pilku na železo (!) a šel jsem podlahu pokládat! Přesně si pamatuji, že to byla chodba 12m2 s asi sedmi dveřmi. A takhle podobně to bylo s montáží oken, dveří, malováním, lepením tapet. Každou další zakázkou jsem si pořizoval lepší a lepší nářadí a materiál, učil se a hlavně zrychloval.
Takže doslova “od píky”. To vás asi zaměstnanci jen tak nepřesvědčí, že něco “nejde” :-)
Tak to nemají šanci. Říkat mi, že něco nejde, si jen tak nikdo netroufá! Moc dobře vím, jak dlouho trvá položit 30 m podlahy, namontovat patery dveře, jaké se mohou objevit zádrhele a jak je řešit. Všechno jsem sám dělal.
Předpokládám, že tatínek vám škodověnku nechtěl moc půjčovat.
Když jsem si mohl dovolit přestat půjčovat tátovu škodovku a koupit si prvního pickupa, to už jsem byl “král”. Mnohokrát jsem ho chudáka přeložil tak, že se zvedal čumákem k nebi… A párkrát jsem musel čekat, až po dešti uschne silnice, protože jinak mi přední kola hrabala naprázdno.
Kolik vás tehdy ve firmě bylo?
V každé pobočce našeho sdružení jsme byli 2 lidé: ve Dvoře jsem já dělal skladníka a kolegyně prodávala a dělala účetnictví. A když jsme večer zavřeli obchod, tak jsem nakoupené věci zákazníkům rozvážel a montoval, mnohdy až do 11 hodin večer. Ať už to byly podlahy, koberce, dveře, koupelny. Sdružení skončilo v roce 2004, potom jsem začal budovat se společníkem nynější firmu DAROS Profi.
Kde ve Dvoře jste sídlili a kolik vás bylo?
Interiéry, suchou výstavbu a fasády jsme původně měli na rohu ulice Riegerova a Erbenova na bývalém náhonu kousek nad Rašínovým náměstím. Tam jsme stále byli ve dvou lidech. Stavební materiály jsme později měli ve velkém areálu na rohu Heydukovi a Sylvárovské ulice. Tam se náš tým rozrostl o další 2 lidi - skladníka a prodavačku. Ještě v tu dobu jsem ale dělal úplně všechno. Prodával zboží, vydával ze skladu. O polední pauze jsem zboží rozvážel zákazníkům a po pracovní době od 16 hodin jezdil na montáže. Postupně jsme začali spolupracovat i s externími řemeslníky, kteří se mnou, a pak i sami, jezdili věci montovat. Mnoho z nich jsem to učil.
Kdy vám již prostor nestačily a stěhovali jste se dál?
K velkému stěhování firmy došlo na jaře roku 2017, kdy jsme koupili areál bývalé pily pod nádražím a už 6. prosince jsme zde začali omezeně fungovat. Slavnostní otevření bylo 4. dubna 2018.
Jak se vlastně stěhují stavebniny?
Proběhlo velmi korektní jednání na městském úřadě, kde tehdy byla starostkou paní Vaňková. Zde nám sdělili, že o pozemek, který jsme tehdy měli v nájmu, má zájem Povodí Labe a že pokud areál předáme do 5. prosince 2017, tak bude nájem po dohodě ukončen a nebudeme muset platit další rok. To už jsme měli koupený nynější areál, kde ale byla pila. Měli jsme tedy pouhých půl roku na to vymyslet, co kde bude, kompletně to předělat a hlavně všechno přestěhovat.
Kolik zboží jste stěhovali?
V tu dobu jsme měli na skladě 880 palet zboží. Na kamion se jich vejde 20. To znamená 44 kamionů. Za den jsme byli schopni přestěhovat 3 - 4 kamiony. A všechno se stěhovalo za provozu. Za celou dobu jsme měli zavřeno jen jednu jedinou sobotu.
Co se zde stavělo?
Kompletně jsme přestavěli administrativní budovu na velký dvoupatrový obchod a nově se dostavěl spojovací krk s pokladnami a občerstvením. Základy se začaly kopat 1. září a v listopadu to bylo hotové. Vedlejší hala, dříve truhlárna, se až tolik neměnila, jen se začistila a vymalovala.
Probíhalo vše bez problémů?
Vůbec ne. Ale naštěstí jsme to zvládli a stihli se přestěhovat včas. I když s neskutečným pracovním nasazením.
Nyní sedíme v krásné velké vzorkovně oken, dveří a koupelen. Máte ještě další plány, jak obchod rozvíjet?
Vedle stavebního centra jsem plánoval v zadní části vybudovat ještě vzorové zahradní centrum. Ale to už počká. Zahradního sortimentu máme i tak dost :-)
Kolik vás zde nyní pracuje?
Nyní máme 14 stálých zaměstnanců a cca 60 spolupracujících řemeslníků a brigádníků.
O co všechno se tedy rozšířil váš sortiment po přestěhování do tohoto areálu?
Nově máme otevřenou půjčovnu nářadí a lešení. Míchací centrum, kde připravíme barvy na interiéry, fasády, marmolity. Všechno na počkání. Rozšířili jsme sortiment elektra, sanity a o hodně více interiérového zboží.
Koupit si lze všechno, jen čas NE!
Kolikrát se stane, že šéf pošle zaměstnance do jedné firmy půjčit nářadí, do druhé pro materiál a pro elektro zase jinam. Než to všechno objedou, tak je svačina, či dokonce oběd a žádná práce není hotová. A v autě jsou 2 až 4 řemeslníci.
Věříme, že když nabídneme vše na jednom místě, tak budou nakonec všichni spokojeni - řemeslníci, šéf i zadavatel práce.
Jak to je s lidmi, kteří si u vás koupí dejme tomu podlahu, ale neumí si ji položit, či odvézt?
Máme nyní už daleko větší okruh spolupracujících řemeslníků, kteří se zákazníkům budou věnovat. My už víme, koho doporučit. Někdy to zákazník kupuje rovnou s montáží a ani neví, kdo mu to přijede namontovat: kupuje si námi zaručený balík služeb. Někdy si to kupuje samostatně a řemeslníka jen doporučíme. Postaráme se také o odvoz zakoupeného materiálu a o práce bourací a úklidové.
Poskytujete servis samotným řemeslníkům?
Pro řemeslníky pořádáme ve spolupráci s našimi dodavateli školení a to většinou i s občerstvením. Řemeslníci tak mohou získat cenné certifikáty, které stavební firmy i někteří zákazníci vyžadují. A měli by je vyžadovat všichni zákazníci. To se týká sádrokartonářů, natěračů, podlahářů, fasádníků, zedníků, skoro všech profesí.
Proč zedníci?
Protože nynější stavební systémy jsou tak rozdílné, že zedník, který nezná rozdíly například mezi systémem Ytong a Heluz, může udělat velké chyby např. tepelné mosty atp.
Mohou se toho zúčastnit i kutilové?
Kutilové i řemeslníci profíci se mohou v sezoně takřka každý den zúčastňovat firemních prezentací, kde jednotliví dodavatelé představují svůj systém. Pokud tedy plánujete třeba zateplení domu, tak si vyhlédnete prezentace firem, které dodávají tento materiál a můžete se dozvědět maximum informací. A od nás ještě dostanete svačinu: nejoblíbenější bývají palačinky :-) Nyní to bohužel kvůli aktuálním vládním opatřením nenabízíme, ale doufáme, že se to brzy obnoví.
Co pro vaše zákazníky ještě máte připraveno?
Zákazníci oceňují naše velmi rychlé cenové nabídky. Máme vytvořený věrnostní program - kartu, kam se zákazníkovi načítají všechny nákupy a jednou za čas mu přijde seznam věcí, které díky svým nákupům může získat a jakou slevu může aktuálně čerpat. Nejhezčí je pak sledovat v listopadu a prosinci řemeslníky odvážejí si televizi nebo pračku :-) Mnoho lidí to ani nesleduje a ke konci roku jsou moc příjemně překvapeni. Seznam aktuálních produktů do programu najdete zde: https://www.bigmat.cz/bigmatbonus/ Samozřejmostí je káva zdarma.
Jak je to u vás s parkováním? může se zajet do areálu?
U nás není nikdy problém zaparkovat a vše si naložit a odvézt. Personál ochotně pomůže.
Nyní se vaše firma jmenuje DAROS Profi / BigMat. Co to znamená to BigMat v názvu?
BigMat je evropská značka nezávislých distributorů stavebních materiálů. Jako jeden osamocený soukromník totiž nemáte příliš šancí v boji s nadnárodní konkurencí velkých hobbymarketů a stavebnin. Proto se velká řada samostatných podnikatelů jako jsem já spojila pod značku BigMat. A při zachování samostatnosti každého z nás využíváme výhody velké firmy. Společně jako celek nakupujeme stavební materiály a společně také děláme celorepublikový marketing.
Jak velké území obsluhujete?
Naše firma je jednou ze 3 prodejen pod značkou BIGMAT v kraji. Působiště DAROSU tak je defakto v celé severní části Královéhradeckého kraje. Jezdí k nám zákazníci z Vrchlabí, Trutnova, Kostelce, Jaroměře i Hořic.
19.11.2024 - Do 22. listopadu 2024 je hlášena výluka na trati v úseku Hradec Králové hl. n. - Jaroměř, kde je zavedena náhradní autobusová doprava. Autobus nahrazující rychlík směr Hradec Králové vyjíždí již ze Dvora Králové.
25.10.2024 - V pondělí 28. října je zákaz prodeje v provozovnách nad 200 metrů čtverečních prodejní plochy a v některých dalších provozovnách.
21.10.2024 - V železničním úseku Teplice nad Metují - Broumov dojde k prodloužení výluky traťové koleje ve dnech 25.10. - 1.11.2024.
07.10.2024 - V našem kraji už máme pár kilometrů dálnice, takže informujeme o ceně dálniční známky na příští rok: výše ročního poplatku bude 2 440 Kč, měsíční známka za 460 Kč, desetidenní za 290 Kč a jednodenní za 210 Kč.