REGIONY | Obce | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování |
Naší redakci se podařilo získat podobu nového obchodního centra, který bude stát v těsné blízkosti hypermarketu Tesco na Benešově nábřeží.
Na dotaz, kdy bude nová nákupní zóna otevřená, nám však zástupce společnosti Lidl neuměl odpovědět. Dle vydání stavebního povolení by však Obchodní centrum Zálabí mělo být dostavěno 26. listopadu 2024.
V roce 2022 v zahájeném správním řízení týkající se výstavby Lidlu ve Dvoře Králové samotné město žádnou námitku nepodalo. Ve Dvoře Králové vstoupili do procesu týkajícího se vydání společného povolení zmíněného obchodního centra pouze dva lidé: Jiří Jaroš a Linda Harwot. Zeptali jsme jich, zda do finální podoby byly zapracovány jejich připomínky a zda jsou s výslednou podobou spokojeni.
Co se díky vašim podnětům změnilo oproti původnímu návrhu? Jste s tímto návrhem spokojeni?
Jiří Jaroš: Změn si z vizualizací vědom nejsem, ale vzhledem k pokročilému stádiu přípravy projektu, ve které jsem ho viděl poprvé, mě to nepřekvapuje. Investora do změn nic netlačilo. Moje osobní připomínky vedly hlavně k tomu, že má být areál dobře průchozí. Jako odstrašující příklad jsem uvedl Kaufland, ke kterému se pěšky proplétáte mezi auty. Upozorňoval jsem, že sem z okolí bude řada lidí ráda chodit pěšky, pokud bude prostor přívětivější.
Linda Harwot: Navrhovali jsme již jen maličkost - v této fázi se již zásadně projekt upravovat nemohl. Osobně i tak dílčí úpravy vítám, ale celkově je navržená koncepce naprosto nevhodná pro danou lokalitu a předpokládám, že do několika let budeme jako město řešit opuštěné betonové plochy sousedních supermarketů. Maličkosti, které jsme navrhovali: zelené střechy dle jejich slov nešlo do projektu zapracovat, protože na střeše budou solární panely. Přidali se na náš popud zelené popínavé rostliny na boční stěny budovy směrem do silnice, ale nejsem si jistá, zda jsou v takovém rozsahu, v jakém jsme je požadovali. Zasakování dešťové vody prý nejde vyřešit díky vysoké hladině podzemní vody.
Proč si myslíte, že ve vybraných městech se stavitelé zaměřují snaží “zaujmout architektonickým pojetím” (např. Broumov), zatímco ve Dvoře se postaví další betonová kostka?
Jiří Jaroš: Pokud vím, například v Litomyšli byla architektonická soutěž poptaná přímo městem. Naše město nic takového nepožadovalo. Dokonce se smluvně zavázalo, že nebude do společného řízení vstupovat. Pak se samozřejmě podoba čehokoliv ovlivňuje jen těžko. Lidl si je vědom, že nepotřebuje ničím oslňovat a že na hlavní silnici do zoo bude mít zákazníků dostatek i bez architektury. Nejde jim to asi vyčítat, protože si za to vážně můžeme sami.
Linda Harwot: Rozdíl oproti jiným městům (Litomyšl ap.) je především v aktivním přístupu vedení města a občanů, kteří jen pasivně nepřijímají představy developerů, ale mají vlastní vizi města příjemného pro lidi a s ohledem na ni pak navržené projekty upravují. Tento zásah měl samozřejmě přijít v úvodních fázích jednání s developerem, po souhlasu města se stavbou je již na smysluplné úpravy pozdě.
Máte příklady projektů podobných obchodních center, která jsou pro města typu Dvůr Králové vzorem v různých ohledech?
Jiří Jaroš: Bohužel mám spíše příklady lepšího využití podobně lukrativní parcely v blízkosti řeky a zeleně. Jen zveřejněné vizualizace ukazují, že jsme dokázali vytvořit další vnitřní periferii. Nechali jsme ve městě postavit obchodní centrum vedle jednoho, které už tu máme a kvůli kterému jsme nechali buldozerem rozjezdit vilu od Josefa Gočára. Konkrétně obchody jako Lidl mohou bez problémů fungovat v přízemí bytových domů, ale dívejme se na to pozitivně - až v tom místě jednou někdo spatří hodnotu, bude se to snadno bourat.. Beru to jako velké poučení do budoucna. Město zde navíc drží i nadále důležité pozemky a má možnost ukázat, jak se to dělá.
Linda Harwot: Nejblíže časově i místně je asi vzorová úprava a oživení podobné lokality Tepna v Náchodě. Dále prodejny, které jsou na fotografiích uvedeny v přiložené galerii: Billa Litomyšl, Lidl v Rumunsku (zelená střecha), Lidl Nizozemí (energeticky a CO2 neutrální), Lidl Švédsko (eko budova) a Lidl Lotyšsko, kde město požadovalo kvalitní architektonické provedení.
Například při plánování projektu nákupní zóny v Broumově vyjádřili nedávno zástupci společnosti Lidl při jednáních se zástupci města zájem postavit "prodejnu nové generace", kdy kromě komfortního nakupování se stavitelé zaměří také na nízkou energetickou náročnost budovy a obchody také “zaujmou architektonickým pojetím”.
Investorem nové nákupní zóny ve Dvoře Králové je společnost InterCora. Tato společnost na svém webu uvádí, že pojem Zelená InterCora je firemní strategie založená na stavbách pro budoucnost, tedy stavět s trvalou udržitelností. "A k tomu samozřejmě patří využití solární energie a podpora rozvoje elektromobility. Tím jsme odstartovali novou etapu vylepšování našich staveb a služeb zákazníkům."
Vaše komentáře |