Byl jednou jeden prachobyčejný kopec s pár skálami. Ještě to není v Jestřebích horách a už vůbec ne v Krkonoších. Kousek pod kopcem straší obrovská elektrárna a silnice víc než frekventovaná. Tedy místo turisty zcela opomíjené a ano - zcela nezajímavé a tedy nenavštěvované. Jen tu a tam v lese bloudí houbař z řad místních chalupářů, nebo Trutnováků, kteří nemají chuť jezdit někam dál.
Pak se ale objeví šílenec, který kopec dostane na mapu zájmu! O kopci se píše po celých Čechách i ve světě, na kopec se sjíždí cyklisté z širokého okolí. Zcela dobrovolně zde brigádničí, les čistí, tu a tam přestěhují pár tun balvanů. Navezou štěrk a písek pro zpevnění cest a vytvoření atraktivních klopených zatáček. K tomu vytvoří krásnou mapu, očíslované sloupy první pomoci pro případ nehody, zpevní i další cesty v okolí, zajistí parkoviště. Prostě přetvářejí doposud nudný kopec v cyklistický ráj, kde zejména o víkendech řádí stovky bajkerů z široka daleka. Celé se to jmenuje Trutnov Trails.
Proč to píšu na Královédvorsko?
Protože podobnost místa s lesy Královédvorska je víc než zřejmá. Krásné lesy na Královédvorsku bohužel zejí prázdnotou. Pro běžné cyklisty jsou víceméně nezajímavé, protože často prostě nesjízdné. Méně zkušení cyklisté a zejména děti trpí, protože jsou cesty značně kamenité, nebo plné velkých kořenů. Dobře sjízdných cest je pomálu. Správci lesů tomu také nepřidávají, protože opravy cest jsou poplatné zejména těžké lesní technice. Tedy je zhusta použit štěrk značné hrubosti. To zvládá 90kg chlap na velkém kole, ale pro 20kg holčičku je to utrpení. Cyklotrasy jsou z těchto důvodů vedené po velmi frekventovaných a nebezpečných silnicích.
Co s tím?
Do několika málo let bude do regionu prodloužena cyklostezka z Kuksu a dá se předpokládat, že ve městě a okolí řádově vzroste počet cykloturistů, kteří sem po cyklostezce, nebo za cyklostezkou přijedou! Ze zkušeností odjinud je ale nutné již nyní pracovat na tom, aby již v době otevření páteřní cylostezky byly možnosti alternativních okružních tras v okolí, kam by se cykloturisté rozptýlili. Když už sem přijedou, tak aby za jedno odpoledne nezdolali cestu na přehradu a zpět. Aby zde vydrželi déle. Bylo by dobré naše městské lesy do nabídky regionu přidat - je to náš poklad, proč by nemohly mít pro návštěvníky regionu stejnou hodnotu, jako přehrada? Nebo ZOO, či Kuks? Asi není nutné zde budovat podobný areál s velkou koncentrací stezek, ale spíše propojovat jednotlivá atraktivní místa a obce do okruhů. A některé části vyšperkovat trailovými pasážemi. A to sjezdy a zejména výjezdy. Pokud budou cyklisty bavit i stoupání, tak je vyhráno - bude se jim u nás líbit. :-)
19.11.2024 - Do 22. listopadu 2024 je hlášena výluka na trati v úseku Hradec Králové hl. n. - Jaroměř, kde je zavedena náhradní autobusová doprava. Autobus nahrazující rychlík směr Hradec Králové vyjíždí již ze Dvora Králové.
25.10.2024 - V pondělí 28. října je zákaz prodeje v provozovnách nad 200 metrů čtverečních prodejní plochy a v některých dalších provozovnách.
21.10.2024 - V železničním úseku Teplice nad Metují - Broumov dojde k prodloužení výluky traťové koleje ve dnech 25.10. - 1.11.2024.
07.10.2024 - V našem kraji už máme pár kilometrů dálnice, takže informujeme o ceně dálniční známky na příští rok: výše ročního poplatku bude 2 440 Kč, měsíční známka za 460 Kč, desetidenní za 290 Kč a jednodenní za 210 Kč.