REGIONY | Obce | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování |
S tím však nesouhlasí hejtman, ani starostové z Jičínska, se kterými se sešel v minulém týdnu. „Až bude fungovat digitalizace, teprve tehdy lze něco rušit,“ uvedl Martin Červíček, hejtman Královéhradeckého kraje. Dodal, že ministerstvo takto rozhoduje bez znalosti specifik regionu. „Se starosty jsem projednal výhrady, které máme k připravované úpravě stavebního zákona. Až bude fungovat digitalizace, teprve tehdy lze něco rušit,“ doplnil hejtman.
Novela se dotkne například stavebních úřadů v obci Mostek, Miletín, Lázně Bělohrad, Smiřice, Úpice, Červený Kostelec, Rtyně v Podkrkonoš, nejvíce však měst na Jičínsku. Jejich zástupci nesouhlasí se zaslaným návrhem například v tom, že zcela bez povšimnutí ponechává otázku dopadu snížení počtu stávajících stavebních úřadů na území kraje prakticky na polovinu ve vztahu k těm úřadům, které budou muset převzít přenesený výkon státní správy z území, kde stavební úřady zaniknou.
Neznalost prostředí se v novele projevuje zřetelným nepoměrem z hlediska regionálního rozmístění stavebních úřadů: někde je celé území obce s rozšířenou působností pokryto stavebním úřadem, někde je v rámci jedné obce s rozšířenou působností určeno více pověřených stavebních úřadů, a to bez jakýchkoli konkrétních kritérií či analýz. Takto nastavený systém kraj považuje za velmi nepřehledný a nejasný.
Ministerstvo zároveň nepředpokládá navýšení stávajícího příspěvku na přenesený výkon státní správy na úseku stavebního zákona. Z toho vyplývá, že případné navýšení stavu zaměstnanců půjde zcela z rozpočtů obecních samospráv. To samé platí i pro případné rozšíření agendy krajských úřadů.
„Budeme požadovat úpravy návrhu v tom smyslu, že kromě obcí s rozšířenou působností mohou být obecními stavebními úřady i další obce za předpokladu, že splní zákonem stanovené požadavky, které budou ve stavebním zákoně jednoznačně stanoveny. Pokud se obec rozhodne splnit tato kritéria a zajistí jejich naplnění, pak podle našeho názoru musí mít právo na to, aby u ní mohl fungovat obecní stavební úřad,“ doplnil hejtman.
Součástí zákona pak musí být i ustanovení řešící situaci, kdy obec zákonem stanovená kritéria obecní stavební úřad splňovat přestane nebo se obec rozhodne, že již nechce získané kompetence dále využívat. V takovém případě přejdou pravomoci a obsluha území ze zákona na příslušnou obec s rozšířenou působností, v jejímž správním obvodu se obecní stavební úřad nachází.
Mezi krajem navrhovanými podmínkami pro umožnění fungování obecního stavebního úřadu je:
a. minimální početní stav pracovníků obecního stavebního úřadu
b. konkrétní požadavky na prostorové vybavení úřadu – kanceláře, archiv, dopravní prostředky
c. konkrétní požadavky na technické vybavení úřadu z pohledu software a hardware (datové prohlížeče, velkoprostorové obrazovky atd.)
d. minimální požadavky na technickou infrastrukturu umožňující datové napojení pracoviště včetně jejího zabezpečení na úložiště a portály veřejné správy budované centrálně v rámci nového stavebního zákona MMR a kraji (DTM), dále kapacitu a rychlost datového připojení, typ připojení (satelitní, optický kabel), požadavky na velikost datových uložišť atd.
Zdroj: Královéhradecký kraj
Vaše komentáře |