Vyhledej
Jaroměřsko > Turistika > lyže

Lyžování na Desítce ve skiareálu Mostek - Debrné - startuje tento víkend!

Redakce / 12.01.2017
Svah s vlekem na kopci v Debrném se letos dočkal: vlek, kteří místní nadšenci vybudovali pro potěšení své i svých dětí, se rozjede v sobotu 14. ledna 2017. Po třech hubených letech to letos vypadá, že lidé z okolí Mostku nebudou muset za lyžováním jezdit až do hor. O tom, proč vlek v Debrném nejel již minulý víkend a co všechno obnáší vznik a provoz takového areálu vysvětlil člen lyžařského oddílu TJ Jiskra Mostek Petr Bíba.

FOTOGALERIE - Desítka - skiareál Mostek

Vzpomenete si, jak se tady na Desítce jezdilo v posledních letech?

V posledních 14 letech byly i roky, kdy se jezdilo od ledna do poloviny března, To se podařilo vlastně i v těch pár letech po rekonstrukci (rok 2005). Organizovali jsme maškarní a závody pro děti. Poté se už jezdilo jen 3 neděle, a to za bojových podmínek. Snad letošní rok dopadne dobře, na údržbu máme dva skútry, rolbu nemáme. Ale když tak vzpomínám, kdysi si to děti šlapaly samy….

Historie skiareálu

V roce 1975 vznikl při TJ Jiskra Mostek lyžařský oddíl a zároveň se začal budovat vlek na severním svahu obce Debrné o délce 340 m. Nápad s vlekem poháněným motorem z Jawy i skutečnou práci odvedli tehdejší členové TJ Jiskra Mostek. Ti se však rozhodně nechtěli smířit s nízkou přepravní kapacitou na kolenou montovaného vleku. Již v roce 1977 tak byl kolaudován sice amatérsky postavený, ale funkční vlek, jak si ho pamatuje většina z nás: na ocelové lano se zahákl provaz s kotvičkou, která vytáhla lyžaře na 340 m dlouhou sjezdovku. 

A protože ani mladá generace se nechtěla zahanbit, rozhodli se synové původní generace lyžařů postavit vlek odpovídající současným možnostem a poptávce. Opět v amatérských podmínkách bylo v roce 2005 kolaudováno téměř profesionální zařízení, ke kterému v následujících letech přibylo i odpovídající zázemí.

Od té doby se čeká každý rok na pořádné sněhové závěje, které by využívala na svahu další generace lyžařů. Letošní rok zatím vypadá slibně a pokud čas a přírodní podmínky dobrovolníkům z lyžařského oddílu dovolí, budou se těšit z pohledu na zaplněnou sjezdovku a fronty u vleku. 

Jak funguje místní lyžařský oddíl, který se o provoz sjezdovky stará?

Lyžařský oddíl vznikl v roce 1975 a byl to relativně velký spolek. Když jsem byl malý, tak měl cca 45 členů. Tenkrát zřejmě pár chlapů chtělo lyžovat a tenkrát se díky TIBĚ v obci snadno sehnal materiál a možnost cokoliv spravit či smontovat. 

V roce 2005 nová generace věnovala hodně úsilí stavbě nového vleku. Byli jsme potom z toho hodně unavení a celkově nadšení opadlo. Naštěstí ty následující zimy byly dobré a vlek fungoval a s ním i oddíl. Poslední 4 roky nebyl sníh, navíc když už nemáte malé děti, tak se motivace ztrácí. 

Ve srovnání s minulostí máme málo členů, ale to je dáno i finanční náročností členství. Spadáme pod Tělovýchovnou jednotu (TJ) na Mostkách a dříve ČSTV za každého člena TJ dala nějaké peníze. Nyní je to naopak: my platíme ČSTV za administrativu. Není to tedy výhra mít hodně členů.

CENÍK

celodenní 180 / 120 Kč (dospělí/dítě)

půldenní 100 / 70 Kč (dospělí/dítě)

jedna jízda 10 / 7 Kč (dospělí/dítě)

Máte na sjezdovce umělé zasněžování nebo osvětlení?

Nemáme zasněžování, protože nemáme vodu a navíc jezdíme jen o víkendech. Přemýšleli jsme o osvětlení, ale ve stávajícím počtu osob to nezajistíme provoz do večerních hodin nebo ve všední den. Vše zde funguje na bázi dobrovolnosti a navíc pan Václav Strejc, nejdůležitější člen oddílu, který tuto profesionální lanovku postavil, je v zahraničí. Určitě musím zmínit dalšího důležitého člena Libora Trejbala.

Provozní doba

Sobota, neděle: 8:30-12:00 a 12:30-16:00 hod.

Kolik lidí se aktivně podílí na provozu vleku?

V tuto chvíli do 10 lidí, kteří když je potřeba, tak je tam většinou na svahu potkáte. Nedostanou za svoji práci ani korunu, z toho, co vyděláme na vleku, tak přispíváme například nájem tělocvičny dalším oddílům TJ. Bohužel teď v lednu je brzy tma a na svah chodíme až po práci - za tmy však nemůžeme připravit vlek na provoz, proto vlek pojede až tento víkend, ačkoliv dobré sněhové podmíky byly již minulý víkend. 


Kolik ročních hodin brigád a peněz stojí údržba svahu tak, aby bylo možné na něm v zimě jezdit?

To je těžko odhadnutelné, poslední 4 roky nebyly výdělky, tudíž jsme museli stopnout investice. Na to, aby vlek jezdil, jsme měli nastavených 20-25 brigádnických hodin - posekat trávu, zahrabat krtčin a uklidit po dovádění divokých prasat. Největší problémy máme ale s pojistkou - nikdo nám to pořádně nepojistí za slušnou částku, naštěstí nás podporuje obec. 


Jak může široká veřejnost pomoc s případným rozjetím vleku a účasti na provozu?

Bohužel nemůže. I když jsme amatéři, musíme se chovat jako profesionálové. Jako provozovatel vleku jsme spadli pod drážní úřad, takže je tu jisté administrativní omezení. Zároveň jsme všichni proškoleni v obsluze a bezpečnosti práce.


Jaké jsou vaše další plány na vylepšení areálu?

V současné době je to spíše o udržení v chodu, čekáme na generační výměnu. Měli jsme v plánu vytvořit umělé překážky, kopečky, klopené zatáčky, .. Teď budeme po těch mírných zimách rádi, když to roztočíme do starých kolejí, aby se tam zase lidi sjížděli a členové oddílu se scházeli.


Co považujete za důležité, aby skiareál pro své návštěvníky nabízel?

Místní sjezdovka nabízí možnosti místním dětem, tak to funguje a také nás to tak baví nejvíce. Nadšení jsou také místní chataři. My nikdy nebudeme konkurovat velkým areálům, nejsme schopni nabízet komplet profesionální služby. Vytáhneme vás na kopec a vy si jezděte. K nám patří a jezdí většinou lyžařští srdcaři. V dnešní době je ale lyžování již masový sport, čemuž tak vždy rozhodně nebylo. Velké skiareály jsou na masovost připravené - od půjčovny výstroje až po lyžařskou školu a plnohodnotné občerstvení. 


Jak jste vy připravený na sezónu?

Já mám připravené lyže od září, jsem lyžařský srdcař.


A kam nejraději jezdíte lyžovat v Čechách nebo zahraničí?

Obecně mám u nás rád v zimě - v létě dva kopce: Černou horu a Zvičinu. Rád lyžuji na Černé hoře, Bubákově a skvělý je pro mě Černý důl - tam jsem byl hodně příjemně překvapený ze širokých sjezdovek. V Alpách jsou kopce jiné, ale i tak si vybíráme spíše menší střediska. Jezdím telemark, takže mám radši menší kopce.

Děkuji za rozhovor

Kateřina Sekyrková

Související články
Aktuální možnosti lyžování na Královédvorsku a okolí
Sjezdovka v areálu Severka nad Dolní Brusnicí
Lyžování na Pecce - upravené běžkařské tratě a rodinná sjezdovka
O víkendu 20.-21. ledna 2018 se rozjedou sjezdovky v Podkrkonoší - Severka i Desítka
Lednový Karneval na ledě - Mostek
EDIT: Lyžařské areály mají stále zavřeno (do 14. 2. 2021)
Související odkazy
Skiareál Mostek
 
Vaše komentáře

Přečteno 19099x
 
19.11.2024 - Do 22. listopadu 2024 je hlášena výluka na trati v úseku Hradec Králové hl. n. - Jaroměř, kde je zavedena náhradní autobusová doprava. Autobus nahrazující rychlík směr Hradec Králové vyjíždí již ze Dvora Králové.
25.10.2024 - V pondělí 28. října je zákaz prodeje v provozovnách nad 200 metrů čtverečních prodejní plochy a v některých dalších provozovnách.
21.10.2024 - V železničním úseku Teplice nad Metují - Broumov dojde k prodloužení výluky traťové koleje ve dnech 25.10. - 1.11.2024.
07.10.2024 - V našem kraji už máme pár kilometrů dálnice, takže informujeme o ceně dálniční známky na příští rok: výše ročního poplatku bude 2 440 Kč, měsíční známka za 460 Kč, desetidenní za 290 Kč a jednodenní za 210 Kč.

Kalendář akcí
21.11.2024 - 24.11.2024
Beaujolais Nouveau v Pasáži
21.11.2024 13:00 - 21.11.2024 15:00
Workshop - praktická ukázka malování na sklo
21.11.2024 18:00 - 21.11.2024 22:00
NáChodka turnaj v šipkách
21.11.2024 15:45 - 21.11.2024 16:45
Chůze s trekovými holemi
22.11.2024 19:00 - 22.11.2024 21:30
Taneční večer s živou hudbou - Pohoda