Na gymnáziu ve Dvoře Králové proběhly v dubnu závěrečné prezentace projektu Příběhy našich sousedů. Na projektu pracovali žáci hned několika škol z Královédvorska.
FOTOGALERIE - Závěrečné prezentace projektu Příběhy našich sousedů - paní Daniela Brodská očima dětí
Žáci měli za úkol natočit vzpomínky pamětníka, digitalizovat fotografie, prozkoumat archivy a nakonec vytvořit rozhlasovou, televizní, nebo psanou reportáž. Hlavním cílem bylo ve smysluplné podobě předat zkušenosti napříč generacemi.
Daniela Brodská
Žáci 2. C gymnázia Dvůr Králové do krátkého filmu zpracovali příběh paní Daniely Brodské - evangelické farářky a signatářky Charty 77. Žáky Daniela Brodská překvapila zejména tím, že se osobně znala s panem Havlem a panem Dubčekem. Paní Danielu Brodskou naopak nesmírně zaujaly děti šíří svých zájmů. Nejvíce překvapená však byla z otázky "Jak vlastně vypadala Charta 77?". "Mne nikdy v životě, a tolikrát jsem o ní mluvila, nenapadlo, že by ty děti mohly nemít představu, že to je vlastně dokument!" K významu celého projektu dodává: "Je velmi dobře, že škola dává dětem prostor a podněcuje je k tomu, aby se samostatně pídily po věcech, které se děly. A aby se uměly postavit k věcem, které budou."
Podle třídního učitele žáků gymnázia Ivo Rejchrta je na celém projektu nejcennější právě to srovnání jednotlivých osudů, protože do každého z nich zasáhly dějiny 20. století jinak. "A až když to složíme dohromady, tak máme komplexní představu, co všechno ta doba obnášela." A jak je gymnázium spokojeno s prací svých žáků a závěrečnými prezentacemi? "Jsme spokojeni velmi, protože je nutno zdůraznit, že poslední rok byl zvláštní. Kvůli covidu se spousta věcí musela měnit, odkládat atd. Že se to povedlo realizovat navzdory celé řady komplikací, je skvělé," dodává Ivo Rejchrt.
Dokument studentů gymnázia:
Příběhy našich sousedů
Příběhy našich sousedů jsou vzdělávacím projektem Post Bellum pro žáky 8. a 9. tříd základních škol a tercií a kvart víceletých gymnázií. Mají za úkol pod vedením svého učitele a za podpory koordinátora vyzpovídat pamětníka, natočit jeho celoživotní vzpomínky, digitalizovat fotografie, prozkoumat archivy a nakonec vytvořit rozhlasovou, televizní nebo psanou reportáž či dokument.
Někteří podle příběhu kreslí komiks, jiní tvoří prezentaci pro spolužáky, další se vydají do Českého rozhlasu, kde jim redaktoři pomohou sestříhat nahrávku do rozhlasového dokumentu. Děti se také mohou zúčastnit videoworkshopu, kde se naučí základům práce s kamerou i tomu, jak natočený materiál sestříhat. Nakonec vystoupí před publikem a výsledky své práce představí veřejnosti a odborné porotě.
Věříme, že předávání zkušeností mezi generacemi je nejpřirozenějším způsobem vzdělávání. Žádná učebnice nedokáže inspirovat tak jako vyprávěný příběh. Nejde přitom jen o samotnou historii, ale také o tematiku demokracie a lidských práv. K červnu 2019 se do projektu zapojilo přes 5000 žáků a studentů z téměř 100 měst po celé České republice, kteří zdokumentovali či dokumentují celkem 1200 pamětnických příběhů. Naším cílem není zapojit jen elitní školy a nejnadanější žáky, ale naopak zpřístupnit touto formou moderní dějiny co nejširšímu okruhu čtrnáctiletých a patnáctiletých žáků a studentů.
Všechny žákovské výstupy z projektu jsou publikovány na stránkách www.pribehynasichsousedu.cz a nahrávky celoživotních vzpomínek se ukládají také ve sbírce Paměť národa.